Laurens Woudenberg: Veel klassieke musici hebben een dubbele carrière

Zeeuws Klassiek januari-juni 2019 november 28, 2018

author:

Laurens Woudenberg: Veel klassieke musici hebben een dubbele carrière

Hij is solohoornist van het Koninklijk Concertgebouworkest en soleert bij Het Zeeuws Orkest in de voorjaarsserie op 21, 22 en 23 maart in het vierde hoornconcert van Mozart. Maar we lezen in zijn CV iets over werken in de gehandicaptenzorg en het circus. Hoe zit dat, hij is toch hoornist? We vragen het hem zelf.

“Klassieke muziek had weinig betekenis en al helemaal weinig toekomst voor de huidige maatschappij, althans dat dacht ik. Bovendien kwam ik uit een familie met veel succesvolle musici en ik had het bange vermoeden dat ik de eerste zou zijn die op dat vlak zou mislukken. Bij het kiezen van mijn studie stond ik dus in dubio. Ik wilde maatschappelijk relevant werk doen, iets kunnen betekenen voor mensen.”

Dus gehandicaptenzorg?

“Ik had wat werkervaring in de gehandicaptenzorg. Ik begeleidde en verzorgde mensen met een zware verstandelijke beperking en vond dat mooi en dankbaar werk. Daar lag niet echt mijn talent, maar ik dacht dat ik het wel kon leren.”

In het circus?

“Niet als clown of acrobaat. Wij gingen met twee bussen vol materiaal langs scholen om kinderen voor een dag circusartiest te laten zijn. Ze leerden dan allerlei verschillende circusvaardigheden. Aan het einde van de dag konden zij aan elkaar laten zien én aan anderen wat ze geleerd hadden. Trucs met ballen, rijden op eenwielers, koorddansen, bordjes draaien, enz. Er werden ook goocheltrucs aangeleerd, er werd geschminkt en de kinderen konden reusachtige zeepbellen maken. Kortom: het was één groot feest. Zelf was ik altijd al handig met eenwielers en jongleerballen en ik vond het mooi om te zien hoe snel die kinderen dingen oppikten of verbeten bleven proberen om het later trots te laten zien. Wat mij veel voldoening gaf, was het contact met de mensen.”

En toch hoornist?

“Toch koos ik voor de hoorn en het conservatorium en tot mijn eigen verbazing kreeg ik zelfs werk. Eerst als free-lancer. Ik herinner mij nog goed een van mijn eerste schnabbels bij Het Zeeuws Orkest. Later ook als vaste speler bij Het Gelders Orkest en uiteindelijk als solo-hoornist van het Koninklijk Concertgebouworkest”.

Kan je nog wel maatschappelijk bezig zijn?

“Nou en of. Wat ik nog het meest geweldig vind aan mijn vak is juist de maatschappelijke relevantie! Het is misschien niet de grootst denkbare doelgroep, maar het publiek dat je ermee bereikt is vaak dankbaar. Ik heb ervaren dat je als musicus wel degelijk in contact staat met mensen. Een concert biedt hen ruimte voor bezinning en een groot scala aan emoties. De een biedt het diepgang en rijkdom, de ander een bijzondere gebeurtenis. Klassieke muziek heeft wel degelijk veel betekenis.”

 

Het voorjaarsprogramma van Het Zeeuws Orkest

  • Mozart Symfonie nr. 35 (Haffner)
  • Mozart Hoornconcert nr. 4
  • Brahms Symfonie nr. 2

Het Zeeuws orkest

image_printPRINTVERSIE