Hoe hip en trendy is luisteren naar klassieke muziek?

Zeeuws Klassiek januari-juni 2019 november 28, 2018

author:

Hoe hip en trendy is luisteren naar klassieke muziek?

Er is een tijd geweest dat klassieke muziek de enige muziek was. Toen heette klassieke muziek gewoon ‘muziek’. Inmiddels zijn er ontelbaar veel, tijdgebonden, maar ook tijdloze muziekstromingen bijgekomen. Culturele veranderingen liggen steeds korter op elkaar en lopen steeds meer door elkaar heen. Muziekstromingen worden vrijwel altijd ‘geboren’ uit deze culturele veranderingen.

Klassieke muziek lijkt ­eigendom te zijn van de ­oudere generatie

Zijn jongere generaties niet geïnteresseerd in klassieke muziek? Of heerst er een bepaald imago van gewichtigheid rondom klassieke muziek die voor jongeren niet aantrekkelijk is? Jongeren zijn vaak nog zoekende, willen hun keuzes nog maken en al helemaal niet opgedrongen krijgen. Is het dan misschien tijd om klassieke muziek uit het driedelig kostuum te halen en wat vlotter aan te kleden? Kunnen we ons richten op een bredere doelgroep? Of kunnen we er gerust van uitgaan dat de huidige generatie klassieke muziek­liefhebbers aangevuld zal blijven worden door de jongere generaties? Zo niet, dan is een eeuwenoude cultuur langzaam maar zeker aan het verdwijnen.

Waar vindt de jeugd muziek?

Er is tegenwoordig zo veel verschillende muziek en er zijn zo veel verschillende muziekstromingen. Door de digitale en technische mogelijkheden van tegenwoordig is muziek voor iedereen altijd beschik­-baar. Je hoeft niet zoals vroeger naar de winkel voor die langverwachte CD. Tegenwoordig luisteren we muziek via Spotify, Apple Music en Tidal. Dat heeft absoluut veel van de charme en aantrekkingskracht van muziek weggehaald, maar het maakt ook dat heel veel muziek dichterbij is gekomen die we ­anders niet eens gekend zouden hebben.

‘Fusion’ is van deze tijd 

De jonge generaties willen zich steeds minder committeren aan een bepaalde muziekstroming. Het is hip om een brede muzikale smaak te hebben. Van Whitney Houston tot Armin van Buuren en van Pearl Jam tot Mozart. Een vastomlijnde muzikale stroming is nauwelijks nog te vinden. Er wordt aan alle kanten van elkaar ‘geleend’ en gecombineerd en alles lijkt te mogen: fusion. Dat past ook bij de huidige jongere generatie, maar staat haaks op de vaak wat principiëlere houding van de oudere generatie die graag naar klassieke muziek luistert.

Muziek moet leven

Is de klassieke muziekliefhebber voldoende op de hoogte van de huidige muziekcultuur en de brede invloed die het heeft? Is het voldoende om met creatieve ideeën te komen, zoals bijvoorbeeld de steeds populairder wordende Classical Music Rave van het dj-duo Mengel en Berg, waarbij klassieke muziek wordt ingezet op rave-parties om ‘hard op te gaan’. Een ander mooi ‘klassiek’ voorbeeld is de Tiende van Tijl van Tijl Beckand, waarbij klassieke muziek toegankelijk wordt gemaakt door er verhalen aan te koppelen en het ‘levend’ te maken.

Een lichtpunt is de grote invloed van klassieke muziek op de huidige muziek. Er worden zeer regelmatig klassieke thema’s gebruikt om nieuwe muziek mee te maken. En af en toe staat er een jong persoon op die iets met klassieke muziek doet wat een grote jongere doelgroep aanspreekt zoals destijds Nigel Kennedy, die een flink aantal klassieke stukken voor een groter publiek populair heeft gemaakt. Maar is het genoeg om klassieke muziek te redden van de vergetelheid?

De tijd zal het leren

Stilzitten en afwachten lijkt in ieder geval niet het devies. Fusion is hip en daar lijken de mogelijk­heden te liggen. Door het zoeken naar combinaties in behoeften van andere doelgroepen. Wellicht kan klassieke muziek dan zelfs in zijn huidige vorm gewoon overleven.

image_printPRINTVERSIE