Een uitgave in samenwerking met gezelschappen, podia en festivals rondom het thema klassieke muziek in Zeeland
concertagenda juni-december 2018

Het Zeeuws Orkest – The Wall of André Rieu

juni 25, 2018

author:

Het Zeeuws Orkest – The Wall of André Rieu

Het Zeeuws Orkest verrast keer op keer

De doelstelling van Het Zeeuws Orkest is verrassende, veelzijdige en toegankelijke muziek voor een breed publiek. Er zijn vier concert­series per jaar door de hele provincie en soms is er een verrassend ‘extraatje’ zoals dit jaar tijdens Concert at Sea! Een Zeeuwse avond met BLØF, Racoon en Danny Vera. Het Zeeuws ­Orkest opent deze extra Zeeuwse avond van Concert at Sea samen met BLØF en de zangeres Anneke van Giersbergen om 19:00 uur.

Hoe maak je een aantrekkelijk ­programma?

Programmeren is net zoiets als de kok die een menu samenstelt. Een menu moet evenwichtig samengesteld worden en dat geldt ook voor een concertprogramma. Soms is de rode draad bijvoorbeeld een Spaans thema, een andere keer componisten uit dezelfde periode. Of er wordt ‘om de solist’ heen geprogrammeerd.

Het najaarsmenu

Dit najaar is het hoofdgerecht The Wall Sym­phony van Douwe Eisenga. Een symfonie ­geïnspireerd op “The Wall” van Pink Floyd. Het lekkerst wordt ook hier voor het laatst ­bewaard. Het Zeeuws Orkest speelt dit stuk na de pauze. Maar de voorgerechten zijn ook niet te versmaden.

Vóór de pauze komen Russische componisten ­aan bod met drie stukken die als voorgerechten goed bij elkaar passen, maar ook goed smaken bij de symfonie van Eisenga. Allemaal swingend en vol ritme.

Sjostakovitsj en Sjtsjedrin

Muziek van deze componisten is toeganke­lijker dan veel mensen denken. U zult bekende deuntjes horen, zoals Second Waltz ‘van’ André Rieu en het liedje Tea for Two. Nieuwsgierig geworden?

The Wall Symphony van Douwe Eisenga

In het interview elders in dit blad benadrukt de Zeeuwse componist, dat hij zijn eigen Wall Symphony heeft geschreven, dus denkt u niet dat u naar een bewerking gaat luisteren. Maar de inspiratie ligt in The Wall van Pink Floyd. Het is een première, dus we zijn benieuwd. Douwe typeert zijn symfonie als overdonderend, meeslepend en vol ritmisch spektakel. Deze omschrijving past verder prima bij de stukken die Het Zeeuws Orkest verder in deze concertserie speelt.

Sjtsjedrin is een Russische componist en pianist. Van 1973 tot 1990 was hij (als opvolger van Sjostakovitsj) voorzitter van de Unie van Russische Componisten (tegenhanger van de Bond van Sovjetcomponisten) waar hij thans nog een erefunctie bekleedt. In 1989 verkreeg hij het lidmaatschap van de Akademie der Künste in Berlijn en ontving hij in 1992 de Russische Staatsprijs van president Boris Jeltsin voor zijn bijdragen aan de klassieke muziek. Hij is een virtuoos pianist en organist en trad zelf als solist op in de eerste drie premières van zijn zes pianoconcerten. Na de ineenstorting van het Sovjetimperium maakte Sjtsjedrin veelvuldig gebruik van de nieuwe mogelijkheden en maakte hij veel internationale reizen; nu verdeelt hij zijn tijd tussen München, Moskou en Litouwen.

Sjtsjedrin’s vroege composities zijn kleurrijk georkestreerd en vaak zijn er stukken volksmuziek in te horen. Hij heeft vijf concerto’s geschreven voor ­orkest: het eerste, Naughty Limericks, een oneerbiedig, satirisch soort volkslied, is veruit het ­bekendste. Met dit werk brak hij internationaal door.

Wat bindt André Rieu en Dmitri Sjostakovisj?

Heeft u zich wel eens afgevraagd wie de componist is van de wals die het orkest van André Rieu beroemd heeft gemaakt? Het antwoord is: Sjostakovitsj. De overbekende wals is het 6e deel in de Jazz-Suite nr. 2 van Sjostakovitsj. De Russische componist schreef deze suite in 1938 in opdracht van het Russisch Staatsorkest voor Jazz.

Net zoals in zijn eerste suite komen ook in deze tweede jazz-suite de genialiteit en het gevoel voor humor van de componist sterk tot uiting. Hoewel de naam doet vermoeden dat men met echte onvervalste jazz te maken krijgt, is dit niet geheel waar. Integendeel zelfs, de compositie bevat vrijwel geen jazz-elementen. Het is meer een ballet-suite met westerse, vooral Weense, invloeden uit de Romantiek. De beroemd geworden wals is eigenlijk een Weense wals in de stijl van Johann Strauss. De pogingen van Sjostakovitsj om aansluiting te krijgen met de westerse Romantiek zijn zeer duidelijk hoorbaar.

Deze suite schrijft een ongebruikelijke bezetting voor. Naast de hout- en koperblazers en veel slagwerk schrijft de partituur ook 4 saxofoons voor, een gitaar, een accordeon en een vierhandig bespeelde piano. Ook de Naughty Limericks van Sjtsjedrin heeft een bezetting met extra blazers. Al met al doen aan deze concertserie maar liefst 88 musici mee. Nog niet eerder in het 130-jarig bestaan van het orkest waren het er zo veel!

Kortom: veel spektakel!

Van Sjostakovitsj speelt Het Zeeuws Orkest tot slot voor de pauze een leuke uitsmijter: Tahiti ­Trot, beter bekend als Tea for Two, een ­orkestratie uit de musical No, No, Nanette van Vincent Youmans.

Eind jaren ’20 van de vorige eeuw sprak de Sovjetregering, nog voordat Jozef Stalin aan de macht was, haar grote afkeer uit tegen de ‘decadente kapitalistische jazzmuziek’. Er gold echter nog geen verbod op jazzmuziek. Tea for Two werd een enorm succes in de Sovjet-Unie.

 

www.zeeuwsorkest.nl