De Zeeuwse Concertzaal: De komende en gaande vrouw/man

Zeeuws Klassiek januari-juni 2019 november 28, 2018

author:

De Zeeuwse Concertzaal: De komende en gaande vrouw/man

“Het imago van de Zeeuwse Concertzaal is stoffig en te hoogdrempelig. Er zijn nog veel te veel mensen in Zeeland die de Zeeuwse Concertzaal nog nooit binnen zijn geweest. Het is kennelijk zelfs voor een groep muziekliefhebbers niet aantrekkelijk om naar de Zeeuwse Concertzaal te komen. Terwijl er zoveel mooie concerten zijn.”

 

Aan tafel zitten twee gedreven, gepassioneerde mensen. Cisca van Dijk en Leo Hannewijk.

Cisca van Dijk kwam als regelmatige concertbezoeker in de Zeeuwse Concertzaal sinds ze in 2006 met haar man in Middelburg neerstreek. Zij verbaasde zich erover dat er geen vrijwilligers waren voor hand- en spandiensten in de Zeeuwse Concertzaal.

Cisca, die allang de leeftijd heeft om achter de geraniums te zitten – “die verdorren bij mij” – bruist van energie. Zij mobiliseerde mensen en vanaf 2014 was er een groep vrijwilligers waar zij de leiding over had. Zij presteerde het om via sponsors € 11.000 bij elkaar te krijgen om kinderen van de buitenschoolse opvang op Walcheren met bussen te laten ophalen om ze een fantastische middag in de Zeeuwse Concertzaal te bezorgen.

Tijdelijk de leiding

In haar arbeidzame leven was zij – na een actieve tijd in de dans – 35 jaar verbonden als docent en later directeur aan de Rotterdamse Dansacademie/Codarts Hogeschool der Kunsten. Toen in 2018 een vacature ontstond als mededirecteur van de Zeeuwse Concertzaal kwam het bestuur van de Zeeuwse Concertzaal bij haar of ze tijdelijk de leiding op zich wilde nemen, samen met Jakko van der Heijden, die al sinds 2007 in functie is. Ze accepteerde, onder voorwaarde dat het tijdelijk zou zijn. Eens moest ze toch tijd krijgen voor die geraniums!

Als interim-directeur beperkte ze zich niet tot daar ­bijbehorende taken, maar ze pakte in de zomermaanden verfkwast, schuurpapier en hamer en spijkers. Ze schuurde de houten vloer in de Salon, verfde de muur in de foyer, richtte de artiestenruimte boven opnieuw in en knapte de tuin op met hulp van Syrische vluchtelingen uit het AZC. Samen met Jakko, en niet te vergeten de enthousiaste medewerker Walter Calbo, werd in 2018 de Salon omgetoverd tot een échte Salon. Inclusief stoeltjes uit een oud theater die hier een tweede leven kregen. Cisca praat over “haar” Zeeuwse Concertzaal met veel passie en liefde.

Samenwerken is heel belangrijk

Toen bekend werd dat Leo Hannewijk aangetrokken was door de Stichting Monumenten Bezit om een plan te schrijven voor de Oostkerk, leek dit een kans. De Oostkerk en de Zeeuwse Concertzaal liggen maar een paar honderd meter van elkaar vandaan. Dat wordt óf concurreren óf samenwerken. Leo werd benaderd door de voorzitter van het bestuur, Jikkie van der Giessen.

Samenwerken is voor Leo belangrijk. Hij was bovendien toe aan een nieuwe uitdaging. Kortom, dit was voor Cisca het goede moment om het stokje over te dragen. In het gesprek blijkt dat Cisca en Leo raakvlakken hebben in hun verleden. Cisca was acht jaar lang voorzitter van de Commissie Dans van de Raad voor Cultuur Nederland en Leo was jarenlang lid van de Commissie Film van de Raad voor Cultuur Nederland. Dit lidmaatschap heeft hij kortgeleden opgezegd.

Hoe ziet Leo zijn rol in de Zeeuwse Concertzaal?

Natuurlijk wil ik graag weten welke plannen Leo voor de toekomst heeft. Hij begint per 1 november 2018. Maar sinds zijn benoeming bekend was, zagen we hem veel bij de concerten, al ver voor 1 november. “Ik wil met het publiek kennis maken,” zegt hij. Leo kennen we als directeur van Film by the Sea. Hij heeft een lange staat van dienst in de filmwereld. “Maar,” zegt hij, “mijn liefde ligt ook bij muziek en literatuur. Film en muziek kunnen niet zonder elkaar. Film was mijn eerste liefde, maar nu ga ik het omdraaien. Muziek staat nu bovenaan.”

Een fantastische erfenis

“Ik krijg een fantastische erfenis, die mij door Cisca wordt nagelaten. Ik kom in een gespreid bedje met een goed georganiseerde club mensen. Dat schept verplichtingen.” Samenwerken is voor hem het sleutelwoord. “Zonder samenwerking kom je er niet. Ik vind het tijdschrift Zeeuws Klassiek een prachtig voorbeeld van samenwerking. Zo moeten organisaties samenwerken. Ik hoop dat het nog lang blijft bestaan.” Leo ziet het als zijn taak om het publiek van de Zeeuwse Concertzaal te verbreden. “Het imago van de Zeeuwse Concertzaal is stoffig en te hoogdrempelig.

Er zijn nog veel te veel mensen in Zeeland die de Zeeuwse Concertzaal nog nooit binnen zijn geweest. Het is kennelijk zelfs voor een groep muziekliefhebbers niet aantrekkelijk om naar de Zeeuwse Concertzaal te komen. Terwijl er zoveel mooie concerten zijn. Neem nou het Busch trio van Mathieu van Bellen dat ik hier net heb gehoord. Ze spelen over de hele wereld, ook in het Concertgebouw in Amsterdam. Het was een concert van wereldtopniveau, en toch zit de zaal niet stampvol.” Leo wil zich ook richten op educatie. Met name jonge kinderen laten proeven van muziek. Hij ziet dit als een belangrijke uitdaging. “Er gebeurt al veel, zoals ‘muziek in de klas’, maar ik wil ze graag hier hebben.”

Theaterkwartier

“Er staan zegge en schrijven maar twee verwijsbordjes op de twee hoeken van deze straat, maar nergens in de stad, niet naar de Oostkerk en niet naar de Zeeuwse Concertzaal. Dit moet anders en beter.” Hij wil graag samenwerken met andere organisaties. Niet alleen de Oostkerk en de Zeeuwse Concertzaal maar ook met de Schouwburg en het Mini Theater. Samen met de prachtige huizen en de in deze buurt wonende kunstenaars zou dit moeten uitmonden in het ‘Theaterkwartier’.

Voor activiteiten in de winter voldoet de huidige verwarming in de Oostkerk niet. Hopelijk kan in 2021 duurzame verwarming worden geïnstalleerd. Maar bezoekers kunnen er van maart tot november terecht voor concerten, beeldende kunst, literatuur, lezingen, rondleidingen (ook in de koepel), orgelconcerten (met het beroemde De Rijckere orgel). Bedrijven kunnen er terecht voor vergaderingen, diners, mini-symposia, maar ook bruiloften. Al met al ligt er voor beide locaties een prachtige uitdaging voor Leo Hannewijk.

 

De Zeeuwse Concertzaal

image_printPRINTVERSIE